بنزين 90 هيبقى ب 270 قرش
بنزين 92 هيبقى ب 285 قرش
بنزيل 95 هيبقى ب 375 قرش
السولار هيبقى بعلي نفسك كده 220 قرش
والاسعار دى بالكوبونات واللى معهوش هتكون
الاسعار كالتالى
بنزين 90 بــــ 3.00 قرش
بنزين 92 بــــ 3.25 قرش
بنزين 95 بــــ 4.00 قرش
العيش بقى بــ 10 قروش
الكهرباء زادت الضعف
المياه زادت الضعف
الاكل ارتفعت اسعاره.. وسيادته بيتكلم عن ان
المنجه رخصت فى عصره.
الانابيب هتبقى لمستحقى الدعم ب 5 جنيه ،
واللى ماعهوش بطاقة تموين هتبقى ب 25 جنيه
وعقبال ما توصلك الله اعلم هتكون وصلت كام .
ومكالمات المحمول هيبقى عليها ضريبة
تم وعد الفلاحين برفع سعر الارز الى 2000 ووزير
الزراعة لم يسوق له حتى نزل سعره ل 1200
الداخلية رجعت تفض الاعتصامات والاضرابات بالقوة
تانى مع انه حق يكفله القانون
النشطاء بقوا بيتمسكوا من بيوتهم
مفيش حد ادنى ولا حد اقصى لغاية دلوقتى
مفيش ضرائب تصاعدية
الاسعار فى تزايد مستمر بسرعة رهيبة
سيعلن قريبا حالة التقشف بسبب القرض اللى
اترتب عليه غلاء كل الاسعار دى لانها شروط قبول
القرض من البنك الدولى
يعنى مبقاش فى عيش ولا حرية ولا عدالة
اجتماعية
حلوة قوى النهضة دى ........ بس نبوس إيديكو
كفاية نهضة لغاية كدة , إحنا شعب إبن ستين كلب
ومينفعش معانا إلا نظام مبارك اللى كان بيسرقنا
وبينهبنا وع ذلك كان محافظ على الدعم على كل
المنتجات الغذائية الأساسية اللى الفقرا والبسطاء
من الشعب ميقدروش يعيشوا من غيرها عيش و
أرز و خضار وأنابيب و بنزين وسولار وغاز ..
هو صحيح كان حرامى هو وشلتة بس لغاية لما غار
مخدش حاجة من البنك الدولى اللى مفيش دولة
دخلها إلا لما خربها وجاب ضرفها ولنا فى أسبانيا
واليونان أسوة حسنة ..
نبوس أيديكم كفاية نهضة كفااااااية يا ولاد
ال*******
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق